Ciasno w czołówce testowego

42 załogi wzięły udział w odcinku testowym poprzedzającym 51. Rajd Świdnicki, otwierającą rundę sezonu 2023 Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Zawodnicy korzystali z odcinka między Świdnicą i Dziećmorowicami. Na trasie o długości 6,9 km różnica między trzema czołowymi załogami nie przekroczyła 0,2 s! Najszybsi byli Sylwester Płachytka i Jakub Gerber (Skoda Fabia Rally2 evo).

Rozgrzewka przed 51. edycją zawodów trwała trzy godziny – od 9 do 12. Zawodnicy sprawdzali swoją formę i samochody na suchej drodze, przy słonecznej pogodzie.

Najmniej czasu na pokonanie blisko 7-kilometrowej próby potrzebowali Sylwester Płachytka i Jakub Gerber (Skoda Fabia Rally2 evo), dla których jest to pierwszy wspólny start w rundzie RSMP. Zaledwie 0,1 sekundy wolniej pojechali Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo). Trzeci rezultat należy do Jarka i Marcina Szejów (Hyundai i20 R5). Duet z Ustronia stracił 0,2 s do Płachytki i Gerbera.

Miejsca w czołowej piątce uzyskali także bracia Łukasz i Tomasz Kotarbowie (Citroen C3 Rally2, +0,6 s) oraz Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +2,3 s).

Jacek Sobczak (Porsche 911 GT3), wicemistrz Polski w kategorii 2WD, był najszybszy wśród zawodników w rajdówkach z napędem na jedną oś. Kierowca pilotowany przez Mateusza Pawłowskiego w klasyfikacji generalnej odcinka testowego zajął wysoką, ósmą pozycję, wyprzedzając m.in. załogi w samochodach Rally2/R5. Drugim najszybszym duetem ośki byli Grzegorz Bonder i Kamil Heller (Renault Clio Rally4), którzy o zaledwie 0,1 s wyprzedzili Gracjana Predko i Michała Jurgałę (Peugeot 208 Rally4).

W klasie 3, w której rywalizują załogi w identycznych rajdówkach (Ford Fiesta Rally3) najlepszą formę zasygnalizował Piotr Parys, który po raz pierwszy w rundzie krajowego czempionatu tworzy załogę z Damianem Sytym. 23-latek był o 1,6 s szybszy od Jakuba Matulki, którego pilotuje Daniel Dymurski. 4,6 s do Parysa stracili Marek Roefler i Marek Bała.

O 14:30 wszyscy uczestnicy zawodów spotkają się w hali lodowiska w Świdnicy na uroczystym rozpoczęciu rajdu. Na sobotnie popołudnie i wieczór organizatorzy zaplanowali cztery próby sportowe, w tym dwa przejazdy widowiskowego oesu na ulicach Świdnicy (OS 1 i OS 4 – 3,1 km). Drugi odcinek specjalny wiedzie ze Świdnicy do Dziećmorowic (12,4 km), a trzeci to rywalizacja na trasie z Walimia do Rościszowa (8,85 km).

51. Rajd Świdnicki – wyniki odcinka testowego (6,9 km):

1. Płachytka/Gerber (Skoda Fabia Rally2 Evo) 3:38,7 s

2. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) +0,1 s

3. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +0,2 s

4. Kotarba/Kotarba (Citroen C3 Rally2) +0,6 s

5. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +2,3 s

6. Poloński/Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) +3,2 s

7. Sesks/Francis (Skoda Fabia R4) +4,3 s

8. Sobczak/Pawłowski (Porsche 911 GT3) +5,0 s

9. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta Rally2) +5,6 s

10. Tochowicz/Białowąs (Citroen C3 Rally2) +6,6 s

Harmonogram 51. Rajdu Świdnickiego – 1. rundy RSMP 2023

Sobota, 22 kwietnia (4 odcinki specjalne, łącznie 27,45 km):

9:00-12:00 – odcinek testowy (6,9 km)

14:30 – uroczyste rozpoczęcie zawodów (Stadion OSiR, Świdnica)

16:00 – OS 1: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)

16:20 – OS 2: Świdnica – Dziećmorowice – Puchar Dziećmorowic, 12,4 km)

17:00 – OS 3: Walim – Rościszów (8,85 km)

18:27 – serwis A: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)

19:00 – OS 4: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)

19:15 – serwis B: Stadion OSiR, Świdnica (45 min.)

Niedziela, 23 kwietnia (9 odcinków specjalnych, łącznie 105,15 km)

7:00 – serwis C: Stadion OSiR, Świdnica (15 min.)

8:18 – OS 5: Ludwikowice – Kamionki (14,1 km)

9:02 – OS 6: Rościszów – Walim (8,45 km)

9:36 – OS 7: Dziećmorowice – Świdnica (12,5 km)

10:13 – serwis D: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)

11:46 – OS 8: Ludwikowice – Kamionki (14,1 km)

12:30 – OS 9: Rościszów – Walim (8,45 km)

13:04 – OS 10: Dziećmorowice – Świdnica (12,5 km)

13:41 – serwis E: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)

15:14 – OS 11: Ludwikowice – Kamionki (14,1 km)

15:58 – OS 12: Rościszów – Walim (8,45 km)

16:32 – OS 13: Dziećmorowice – Świdnica (Power Stage, 12,5 km)

18:00 – ceremonia zakończenia zawodów (Stadion OSiR, Świdnica)

======================================================================

RSMP – informacje o cyklu

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Ich uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.

Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2023 zaplanowano siedem rajdów. Pięć rund to rajdy asfaltowe, a dwa to zawody rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych.

Kalendarz RSMP 2023:

1. runda: 51. Rajd Świdnicki

Data: 21-23 kwietnia

Baza: Świdnica

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Sudecki

2. runda: ORLEN 79. Rajd Polski (runda FIA ERC)

Data: 19-21 maja

Baza: Mikołajki

Nawierzchnia: szuter

Organizator: ZG PZM

3. runda: 42. Rajd Podlaski

Data: 1-3 czerwca

Baza: Białystok

Nawierzchnia: szuter

Organizator: Automobilklub Podlaski

4. runda: Valvoline Rajd Małopolski

Data: 6-8 lipca

Baza: Maków Podhalański

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Śląski

5. runda: 32. Rajd Rzeszowski (runda FIA ERT)

Data: 10-12 sierpnia

Baza: Rzeszów

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Rzeszowski

6. runda: Rajd Śląska (runda FIA ERT)

Data: 8-10 września

Baza: Chorzów

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Fundacja Automobilistów

7. runda: 68. Rajd Wisły

Data: 29 września – 1 października

Baza: Wisła

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Śląski

Rundy RSMP mają około 110 do 150 km odcinków specjalnych. Wyjątkiem jest Rajd Polski, będący jedocześnie rundą mistrzostw Europy. Łączna długość prób sportowych w tych zawodach to blisko 200 km.

Ten dystans najczęściej podzielony jest na 8-14 oesów. Pierwsza piętnastka załóg każdej rundy zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzami Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.